Znaczenie czytelnictwa - prezentacja

Prosimy o zapoznanie się z materiałem o czytelnictwie

Znaczenie czytelnictwa.pptx

 

Sprawozdanie z realizacji NPRCz

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA

W roku 2022 Przedszkole nr 235 „Tęczowe Przedszkole” przystąpiło do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Nasze przedszkole w roku 2022 znalazło się w gronie placówek, które otrzymały wsparcie finansowe na zakup nowości wydawniczych i realizację działań promujących czytelnictwo. Dzięki temu przedszkolny księgozbiór oraz kąciki czytelnicze we wszystkich grupach wiekowych wzbogaciły się o 230 pozycji wydawniczych z kręgu literatury dziecięcej między innymi o tematyce ekologicznej, a także o bajki terapeutyczne wprowadzające dzieci w świat emocji.

 Formy wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem naszych przedszkolaków:

  1. Spotkanie z autorką książek Renatą Piątkowską – zaprezentowanie twórczości
  1. Pogłębienie współpracy z Biblioteką Publiczną dla dzieci i młodzieży:
  • Poznanie pracy bibliotekarza
  • warsztaty o charakterze edukacyjno-czytelniczym zorganizowane przez w bibliotekę
  • zachęcenie do szanowania książek poprzez wypożyczanie pozycji czytelniczych
  • zajęcia plastyczno - techniczne
  1. Zorganizowanie wewnątrz przedszkolnego Konkursu Plastycznego „Moja ulubiona postać z bajki” (zakup dyplomów); wykonanie z dziećmi prac plastycznych na konkurs.
  2. Udział dzieci w dzielnicowych konkursach „Mój bohater”, „Co się kryje w książce?”.
  3. Udział dzieci w ogólnopolskim projekcie „Bajkowa wyprawa” – realizacja bajek „Czerwony Kapturek”, „Trzy świnki”, „Kot w butach”, „Kopciuszek”, „Królewna Śnieżka”, „Złota rybka”, „Jaś i Małgosia”, „Roszpunka”, „Calineczka”.
  4. Udział w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” z wykorzystaniem książek zakupionych w ramach NPRCz – zaproszenie rodziców do wspólnego czytania dzieciom.
  5. Teatrzyki „Czarodziejski koncert życzeń”, „Jesienny listek”.
  6. Zorganizowanie kącików czytelniczych w każdej grupie wiekowej.
  7. Zorganizowanie biblioteki przedszkolnej umożliwiającej wypożyczanie książek do domu.
  8. Zorganizowanie dzielnicowego konkursu plastycznego „Bajkowy bohater”.

 Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:

  1. Opracowanie regulaminu „Kodeksu małego czytelnika”.
  2. Wprowadzenie innowacji pedagogicznych „Bajki uczą wartości – podróż do krainy fantazji dzieci”, „Podróże z książką”, „Moja przyjaciółka – książka”.
  3. Zorganizowanie dnia Postaci z Bajek – w tym dniu wszyscy mogli wejść w magiczny świat bajek – dzieci przebrały się za swoich ulubionych bohaterów, rozwiązywały zagadki po rekwizytach.
  4. Zorganizowanie dnia Pluszowego Misia – czytanie fragmentów książek „Kubusia Puchatka”.
  5. Prowadzenie zajęć wdrażających do kulturalnego zachowania. Czytanie książeczek nt. dobrych manier, odgrywanie scenek związanych z tym tematem.
  6. Realizacja tematów kompleksowych „Dziecięce emocje”, „Legendy polskie”.
  7. Realizacja zajęć z zakresu praw dziecka w oparciu o zakupione książki.
  8. „Popołudniowe czytanki” – codzienne czytanie bajki, rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu.
  9. Przygotowanie dzieci do udziału w uroczystościach przedszkolnych np. jasełka.
  10. Udział w konkursie recytatorskim z okazji Święta Niepodległości.
  11. Wykorzystanie literatury do ukazania dzieciom wartości promujących takich jak dobro, przyjaźń, szacunek.
  12. Wykorzystanie literatury dziecięcej do:
  • Prowadzenia hodowli roślin w sali i ogrodzie
  • Eksperymentów ze śniegiem i wodą
  • Dbanie o środowisko
  1. Wykorzystanie w zajęciach i zabawach z dziećmi książeczek sensorycznych i terapeutycznych.

 Wnioski z realizacji Programu:

  • Wzrosło zainteresowanie literaturą dziecięcą
  • Dzieci miały możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach edukacyjnych
  • Księgozbiór został wzbogacony o aktualne nowości wydawnicze
  • Rodzice zostali włączeni w realizację programu poprzez udział w akcjach, uroczystościach oraz korzystanie z biblioteki przedszkolnej.

Rekomendacje

Program będzie kontynuowany w drugim półroczu roku szkolnego 2022/2023 zgodnie z założeniami znajdującymi się w rocznym planie pracy.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Otrzymaliśmy wsparcie w ramach NPRCz 2.0 na lata 2021-2025

Z ogromną radością informujemy, że w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025, nasze przedszkole w roku 2022 znalazło się w gronie placówek, które otrzymały wsparcie finansowe przeznaczone na zakup nowości wydawniczych i realizację działań promujących czytelnictwo. Dzięki temu przedszkolny księgozbiór oraz kąciki czytelnicze we wszystkich grupach wiekowych wzbogaciły się o nowe pozycje książkowe

Przedszkolna biblioteka została wzbogacona o około 230 pozycji wydawniczych, z kręgu literatury dziecięcej między innymi o tematyce ekologicznej, a także o bajki terapeutyczne wprowadzające dzieci w świat emocji.

W nowym roku szkolnym czeka nas wiele atrakcji i przedsięwzięć dzięki którym nasi wychowankowie będą mogli rozwijać swoje zainteresowania czytelnicze.

                             narodowy program rozwoju czytelnictawa                           Obraz1   

 

 

 

 

 

Nasze kąciki książek

ksiegozbior 1  

księgozbiór 2