Znaczenie czytelnictwa - prezentacja
- Szczegóły
- Kategoria: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Sprawozdanie z realizacji NPRCz
- Szczegóły
- Kategoria: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA
W roku 2022 Przedszkole nr 235 „Tęczowe Przedszkole” przystąpiło do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Nasze przedszkole w roku 2022 znalazło się w gronie placówek, które otrzymały wsparcie finansowe na zakup nowości wydawniczych i realizację działań promujących czytelnictwo. Dzięki temu przedszkolny księgozbiór oraz kąciki czytelnicze we wszystkich grupach wiekowych wzbogaciły się o 230 pozycji wydawniczych z kręgu literatury dziecięcej między innymi o tematyce ekologicznej, a także o bajki terapeutyczne wprowadzające dzieci w świat emocji.
Formy wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem naszych przedszkolaków:
- Spotkanie z autorką książek Renatą Piątkowską – zaprezentowanie twórczości
- Pogłębienie współpracy z Biblioteką Publiczną dla dzieci i młodzieży:
- Poznanie pracy bibliotekarza
- warsztaty o charakterze edukacyjno-czytelniczym zorganizowane przez w bibliotekę
- zachęcenie do szanowania książek poprzez wypożyczanie pozycji czytelniczych
- zajęcia plastyczno - techniczne
- Zorganizowanie wewnątrz przedszkolnego Konkursu Plastycznego „Moja ulubiona postać z bajki” (zakup dyplomów); wykonanie z dziećmi prac plastycznych na konkurs.
- Udział dzieci w dzielnicowych konkursach „Mój bohater”, „Co się kryje w książce?”.
- Udział dzieci w ogólnopolskim projekcie „Bajkowa wyprawa” – realizacja bajek „Czerwony Kapturek”, „Trzy świnki”, „Kot w butach”, „Kopciuszek”, „Królewna Śnieżka”, „Złota rybka”, „Jaś i Małgosia”, „Roszpunka”, „Calineczka”.
- Udział w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” z wykorzystaniem książek zakupionych w ramach NPRCz – zaproszenie rodziców do wspólnego czytania dzieciom.
- Teatrzyki „Czarodziejski koncert życzeń”, „Jesienny listek”.
- Zorganizowanie kącików czytelniczych w każdej grupie wiekowej.
- Zorganizowanie biblioteki przedszkolnej umożliwiającej wypożyczanie książek do domu.
- Zorganizowanie dzielnicowego konkursu plastycznego „Bajkowy bohater”.
Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:
- Opracowanie regulaminu „Kodeksu małego czytelnika”.
- Wprowadzenie innowacji pedagogicznych „Bajki uczą wartości – podróż do krainy fantazji dzieci”, „Podróże z książką”, „Moja przyjaciółka – książka”.
- Zorganizowanie dnia Postaci z Bajek – w tym dniu wszyscy mogli wejść w magiczny świat bajek – dzieci przebrały się za swoich ulubionych bohaterów, rozwiązywały zagadki po rekwizytach.
- Zorganizowanie dnia Pluszowego Misia – czytanie fragmentów książek „Kubusia Puchatka”.
- Prowadzenie zajęć wdrażających do kulturalnego zachowania. Czytanie książeczek nt. dobrych manier, odgrywanie scenek związanych z tym tematem.
- Realizacja tematów kompleksowych „Dziecięce emocje”, „Legendy polskie”.
- Realizacja zajęć z zakresu praw dziecka w oparciu o zakupione książki.
- „Popołudniowe czytanki” – codzienne czytanie bajki, rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu.
- Przygotowanie dzieci do udziału w uroczystościach przedszkolnych np. jasełka.
- Udział w konkursie recytatorskim z okazji Święta Niepodległości.
- Wykorzystanie literatury do ukazania dzieciom wartości promujących takich jak dobro, przyjaźń, szacunek.
- Wykorzystanie literatury dziecięcej do:
- Prowadzenia hodowli roślin w sali i ogrodzie
- Eksperymentów ze śniegiem i wodą
- Dbanie o środowisko
- Wykorzystanie w zajęciach i zabawach z dziećmi książeczek sensorycznych i terapeutycznych.
Wnioski z realizacji Programu:
- Wzrosło zainteresowanie literaturą dziecięcą
- Dzieci miały możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach edukacyjnych
- Księgozbiór został wzbogacony o aktualne nowości wydawnicze
- Rodzice zostali włączeni w realizację programu poprzez udział w akcjach, uroczystościach oraz korzystanie z biblioteki przedszkolnej.
Rekomendacje
Program będzie kontynuowany w drugim półroczu roku szkolnego 2022/2023 zgodnie z założeniami znajdującymi się w rocznym planie pracy.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
- Szczegóły
- Kategoria: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Otrzymaliśmy wsparcie w ramach NPRCz 2.0 na lata 2021-2025
Z ogromną radością informujemy, że w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025, nasze przedszkole w roku 2022 znalazło się w gronie placówek, które otrzymały wsparcie finansowe przeznaczone na zakup nowości wydawniczych i realizację działań promujących czytelnictwo. Dzięki temu przedszkolny księgozbiór oraz kąciki czytelnicze we wszystkich grupach wiekowych wzbogaciły się o nowe pozycje książkowe
Przedszkolna biblioteka została wzbogacona o około 230 pozycji wydawniczych, z kręgu literatury dziecięcej między innymi o tematyce ekologicznej, a także o bajki terapeutyczne wprowadzające dzieci w świat emocji.
W nowym roku szkolnym czeka nas wiele atrakcji i przedsięwzięć dzięki którym nasi wychowankowie będą mogli rozwijać swoje zainteresowania czytelnicze.
Nasze kąciki książek